VECLUS-HERITAGE
Plantejats
en el format de xerrades monogràfiques i independents, els Cursos de divulgació
pretenen posar a l'abast dels
interessats, diferents tipus de continguts que es relacionen amb la
història i singularitat de la ciutat de Barcelona. El
nostre temari inclou presentacions que són resultat de les
recerques i de les nostres col·laboracions amb altres projectes
d'investigació i del muntatge d'exposicions.
Barcelona
El Carmel: història d’un barri impossible
Una visió rigorosa del desenvolupament d‘un barri de la
ciutat (situat a la “muntanya pelada” o dels Tres Turons),
des dels orígens a l’actualitat. Amb imatges
retrospectives i actuals es mostra la realitat d’un barri que ha
conegut l’assentament d’un poblat ibèric, la
proliferació de mines de ferro en el seu entorn, fenòmens
com l’autoconstrucció i el barraquisme, així com la
construcció d’unes bateries antiaèries durant la
guerra civil, les restes de les quals encara es poden
reconèixer. En síntesi, una passejada per un barri
impossible des del punt de vista urbanístic.
Durada de la conferència: 1h.
Les Corts: de poble a barri de Barcelona
El creixement de la ciutat de Barcelona a partir de la revolució
industrial va propiciar el creixement dels pobles del pla de la ciutat.
Malgrat la seva annexió a Barcelona, l’antic municipi de les Corts, (eminentment agrícola des
dels seus orígens),
no va patir inicialment, un excessiu creixement. Mitjançant
imatges comparatives (abans-ara) i diversos plànols, es mostra
el desenvolupament urbanístic d’un dels barris
carismàtics de la ciutat.
Durada de la conferència 1h.
Barcelona i l’Eixample d’Ildefons Cerdà
Una visió rigorosa del procés de formació de
l’Eixample des del coneixement de la persona d’Ildefons
Cerdà, els seus estudis urbanístics i avantprojectes que
realitzà per a la ciutat de Barcelona. Es presenta una
anàlisi dels seus treballs pel projecte aprovat l’any
1859: el per què de la retícula urbana, de les mesures de
les illes, de la reparcel·lació dels terrenys on
s’hauria d’edificar l’eixample, etc. També es
mostra la problemàtica del famós concurs d’Eixample
promogut per l’Ajuntament de la ciutat i el subsegüent
rebuig social.
Durada de la conferència: 1h.
Barcelona: dels orígens a l’enderroc de les muralles (1855)
Es tracta d’una visió lineal del creixement de la ciutat
des de l’època dels ibers fins a l’aprovació
de l’Eixample Cerdà. Des de la Barcino romana fins el darrer encerclament murallat de l’època
medieval. També es mostra -mitjançant ntigues imatges i modernes
comparatives- el desenvolupament de les viles noves (al voltant de
l’antiga ciutat romana i les noves parròquies del Pi, Santa
Maria del Mar, monestirs com Sant Pau del Camp), el creixement de
la trama urbana medieval, (hospitals de leprosos fóra de la
ciutat com Sant Llàtzer a la plaça Pedró), fins a
l’angoixa d’una ciutat industrial encerclada per unes
muralles que constrenyien el seu creixement. Tot plegat amenitzat amb
les llegendes d’Hèrcules i la fundació de la
ciutat, les anècdotes d’una de les patrones de Barcelona
(Santa Eulàlia i la plaça de l’Àngel), etc.
Durada de la conferència: 1h.
El Paral·lel: l’avinguda de l’espectacle
Projectat per Ildefons Cerdà dins del pla d’Eixample de
Barcelona, el Paral·lel es perfilava com una artèria
porxada de 50 m. d’amplada. Inicialment, i per la seva proximitat
amb el “barri xino”, esdevindrà una extensió
del mateix, amb la construcció de precàries sales
d’espectacle a inicis del s. XX (barracons de fusta, etc.).
Aquests locals aniran canviant de nom i ampliant-se successivament per
donar pas a la creació dels primers teatres estables
(Español, Arnau, Nuevo, El Molino, Cómico, etc.). Es
representaran diferents gèneres (la pantomima, el cuplet, el
music hall, la revista, la sarsuela, etc.), posant èmfasi en
l’apropiació d'aquests pel que fa als temes i la
llengua (sarsuela i cuplet català, etc.). a Bella Chelito, Raquel Meller, Elena Jordi, Josep
Santpere, Joaquim Montero i Alady, en són alguns del seus artistes mítics. Amb la
guerra civil i la censura, l’espectacle perd bona part de la
llibertat creativa que s’havia produït en èpoques
anteriors.
Durada de la conferència: 1h.